وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

قیمت فولاد به کف رسیده؟

 در هفته جاری نه ایالات متحده و نه اروپا هیچ گونه اقدامی برای آرام کردن نگرانی‌ها مبنی بر نابسامانی اقتصاد انجام ندادند. وضعیت در بازارهای مالی بسیار وخیم است و به نظر می‌رسد که شرایط از این هم بدتر شود.
پدرام ایزدی
در بازار محصولات فولادی هم فعالیت چندانی به چشم نمی‌خورد؛ چراکه این بخش از بازار تحت فشار از سوی سیاه و سپیدهای اقتصاد جهان قرار گرفته است. در منطقه اروپا، بهای محصولات طویل و تخت روند رو به افولی را طی می‌کند. در همین زمان، کارخانه‌های فولاد در اروپا در تلاشند تا این کاهش قیمت را متوقف کنند یا حداقل مانع از کاهش قیمت‌ها در بازار‌های داخلی شوند. صادرکنندگان محصولات طویل در ترکیه همچنان قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند تا انگیزه خرید در خریداران را افزایش دهند، با این وجود همزمان با کاهش ارزش لیره سطح تقاضای ضعیف بر هر دوبازار داخلی و خارجی حکمفرماست. اما با کاهش یافتن سطح کالا در انبارهای این کشور و قوت گرفتن مجدد لیره روزنه‌های امیدی از رونق گرفتن بازار در بخش محصولات تخت تا اواسط آبان به چشم می‌خورد.
انتظار نمی‌رود که قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد و این به این معنا است که اکنون وقت آن است که خریداران وارد بازار شوند و اقدام به خرید کنند. در این میان تنها کشور عراق بود که به خرید میلگردهای ترکیه، هرچند در حجم‌های کوچک، ادامه داد. دیگر کشورها منتظرند تا قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد. در منطقه منا، تجارت محصولات تخت و طویل به شدت افت کرده و از این‌رو بسیاری از تامین‌کنندگان کالا مجبور به کاهش قیمت‌های خود شدند. سطح تقاضا برای محصولات طویل در ایران همچنان ضعیف است، اما با این حال مشتریان داخلی همچنان به خرید محصولات تخت وارداتی و داخلی مبادرت می‌ورزند و این امر باعث شده تا قیمت‌ها آرام آرام در بازارهای ایران افزایش یابند. بازار مواد اولیه هم دوران سختی را سپری می‌کند. صادرکنندگان چدن در حوزه روسیه حاضر شده‌اند تا طبق میل مشتریان رفتار کنند، اما تقاضا برای مواد خام در تمامی مناطق همچنان ضعیف است. انتظار می‌رود که قیمت‌ها تا پایان مهرماه با کاهش دیگری همراه شود که نهایتا موجب افزایش در میزان خرید خواهد شد. منطقه اروپا همچنان با سطح ضعیف تقاضا در بازار چدن و قراضه دست و پنجه نرم می‌کند؛ چراکه مشتریان همزمان با ادامه دار شدن نابسامانی در بازار محصولات نهایی منتظرند تا قیمت‌ها با افت بیشتری همراه شود. برخلاف چشم انداز مثبتی که عرضه کنندگان انتظارش را داشتند، انتظار می‌رود که در هفته آتی بهای مواد خام به روند نزولی خود ادامه دهد. فولادسازان در ترکیه همچنان واردات قراضه را به حالت تعلیق درآورده‌اند؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود سطح تقاضای این ماده با رسیدن قیمت‌ها به کف بازار آرام آرام بهتر شود. در خاور دور، بهای قراضه رو به نزول است و سرعت آن روز به روز افزایش می‌یابد. صادرکنندگان در ایالات متحده، روسیه و ژاپن بهای مواد وارداتی به تایوان و کره جنوبی را کاهش داده اند و احتمال آن بسیار کم است که این روند مسیر بازگشتی را از سر گیرد. چین هم برای یک هفته در تعطیلات به سر می‌برد و بر این باوریم که بعد از آن بهای سنگ آهن مجددا کاهش یابد. در ایالات متحده آمریکا، تجارت چدن هم تحت تاثیر انبارهای مملو از چدن و شرایط نامطلوب بازار محصولات نهایی قرار گرفته است و تا اواسط آبان ماه وضعیت به سمت بهبودی نخواهد رفت.

با این حال، موسسه اعتبار سنجی فرایدی مودی نرخ اعتباری بسیاری از موسسات مالی در بریتانیا را کاهش داد، چرا که این موسسه براین باور است که احتمال دارد دولت بریتانیا در مواردی که شرکت‌ها دچار مشکل می‌شوند از بار مسوولیت شانه خالی کند. این موسسه همچنین تعدادی از بانک‌های پرتغال را با بیان سطح ضعیف مالی این بانک‌ها کاهش رتبه داد. در واقع، برای بسیاری از شرکت‌های واقع در منطقه اروپا دریافت وام با افزایش بهره‌های بانکی بسیار مشکل است. حتی تولیدکنندگان فرانسه و آلمان هم متوجه شده‌اند که بانک‌ها تمایل چندان زیادی به اعطای وام ندارند. در این شرایط، چشم انداز برای بهبودی اقتصادی همچنان منفی باقی خواهد ماند.

www.steeldynamic.ir

تحلیلگر بازار فولاد در مرکز مطالعات فولاد خاورمیانه
روزنامه دنیای اقتصاد