وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

کاهش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهان

http://dc308.4shared.com/img/-AXk_M5O/s3/0.6117931370309254/mess2.jpg

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصاد چین موجب شد . نمابورس، بین‌الملل_ امروز در معاملات بازارهای جهانی، قیمت فلزات اساسی به سبب نگرانی از کاهش رشد اقتصاد چین در سال جاری اندکی افول کرد. قیمت مس پس از سه روز رشد حدود 0.5 درصد کاهش یافته زیرا در باره تداوم رشد اقتصاد چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز اساسی است تردیدهایی بوجود آمده است. قیمت مس امروز در بورس فلزات لندن به هر تن 9637 دلار رسید. قیمت نیکل و روی نیز کاهش یافته است.

است‌های بانک مرکزی این کشور برای مهار تورم به کاهش رشد اقتصادی منجر می شود. این پیش‌بینی باعث شده قیمت فلزات اساسی امروز در بازارها کاهش یابد. سال 2010 نرخ رشد اقتصاد چین 10 درصد بود. امروز همچنین قیمت روی و نیکل نیز کاهش یافت. این دو فلز اساسی نیز در چین بسیار پر مصرف هستند. طی روزهای اخیر قیمت نیکل در بازارهای جهانی تحت تاثیر سه عامل یعنی افزایش تقاضا برای فولاد ضد زنگ، محدودیت عرضه و نیز کاهش ذخیره این فلز افزایش یافته است. البته نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد طی ماه‌های آینده به سبب رشد عرضه، تحولاتی در بازار نیکل روی خواهد داد.


نظرسنجی از تحلیل‌گران بازار فلزات اساسی نشان می‌دهد امسال بازار نیکل با کسری موجودی انبار مواجه خواهد بود. تقاضا برای فولاد ضد زنگ به شدت افزایش یافته و این روند به رشد قیمت نیکل منجر شده است زیرا دو سوم تقاضا برای نیکل از مراکز تولید فولاد ضد زنگ نشات می‌گیرد. طی سال گذشته قیمت نیکل حدود 58 درصد افزایش یافت. یکی از دلایل تداوم روند رشد قیمت این فلز پایه، رشد تقاضا و اختلال‌هایی است که در عرضه آن رخ داده است. از سوی دیگر مشخص نبودن ذخیره نیکل در چین نیز از عوامل محدود ماندن عرضه و رشد قیمت‌هاست اما تحلیل‌گران می‌گویند روند ذخیره‌سازی نیکل در مراکز تولید فولاد ضدزنگ تقریبا به پایان رسیده است. همچنین اعتصاب در معادن تولید نیکل کانادا نیز چند روز پیش پایان یافته و این امر بر عرضه خواهد افزود. در نتیجه انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده رشد مصرف نیکل کند شود. از آنجا که روند تولید ادامه خواهد یافت، در سال 2011 نیز شاهد رشد شدید قیمت نیکل نخواهیم بود. البته این یک واقعیت است که طی ماه‌های آینده با تداوم روند بهبود شرایط اقتصادی در جهان، مصرف انواع مواد خام افزایش می‌یابد. فولاد از مهمترین مولفه‌های تولید خودرو است و اگر وضعیت صنعت خودرو جهان بویژه در اقتصادهای نوظهور مانند ماه‌های اخیر مناسب باشد با رشد تقاضا برای فولاد، تقاضا برای نیکل و دیگر فلزات اساسی نیز افزایش خواهد یافت. تحلیل‌گران معتقدند به رغم افت و خیزهای زودگذری که در قیمت فلزات اساسی دیده شده و خواهد شد، روند تغییرات قیمت این مواد خام صعودی خواهد بود. بخش مسکن در اقتصادهای نوظهور رونق دارد و در ایالات متحده نیز این بخش در ماه‌های آینده وضعیت بهتری خواهد داشت. این روند به رشد مصرف مس و فولاد منجر می‌شود.


منبع:نمابورس