وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

کنترل قیمت فولاد کشور مقطعی است

 تغییرات بین المللی قیمت فولاد در بازارهای جهانی اگرچه با اندکی تاخیر به بازار داخلی ایران سرایت کرد، اما قیمت فروش محصولات فولادی در داخل همچنان مناسب و پائین تر از نرخ جهانی است.


بررسی روند بازار جهانی فولاد در فروردین و اردیبهشت 90

کنترل قیمت فولاد کشور مقطعی استخبرگزاری موج - گروه صنعت

تغییرات بین المللی قیمت فولاد در بازارهای جهانی اگرچه با اندکی تاخیر به بازار داخلی ایران سرایت کرد، اما قیمت فروش محصولات فولادی در داخل همچنان مناسب و پائین تر از نرخ جهانی است. شاید یکی از دلایل قیمت مناسب فولاد در بازار داخلی را بتوان استفاده از یوزانس و سپس نقدشوندگی آن در داخل برشمرد. گرچه تولید کنندگان داخلی از جمله فولاد مبارکه و نورد لوله اهواز تا حد امکان از رشد قیمت های خود شاید بنا به توصیه مسئولان جلوگیری کرده اند، اما پیش بینی می شود این روند تداوم زیادی نداشته باشد.
معامله گران در LME (بورس فلزات لندن) نیز بیلت را با نوسان قیمتی زیادی دیده اند و افت و خیز 50 دلاری سبب منفعت برخی از معامله گران در خاور دور شده است که نوسان سنگینی به حساب می‏آید. در سطح داخلی نیز واردکنندگان ورق های فولادی با وجود کاهش تنش های شدید طی دو ماهه اخیر، گاهی مجبور هستند کالای خود را تا 100 دلار پائین تر از قیمت خریداری شده به فروش برسانند.
با نیم نگاهی به بازارهای جهانی از جمله آمریکا، اروپای شمالی و جنوبی، ترکیه و چین در ماه آوریل 2011 ( 12 فروردین تا 10 اردیبهشت 90)، در می یابیم که بازارهای جهانی ورق شیت از افت اخیر قیمت کویل گرم پیروی کرده و از اواخر مارچ روند نزول قیمت ها با شتاب بیشتری همراه بوده است.
با وجود تقاضای واقعی ورق در بسیاری از مناطق دنیا به دلیل نبود تقاضای کاذب در بازار، افت قیمت‏ها همچنان تداوم یافت. علاوه بر این، افزایش فشار واردات از سوی هند، چین و ... بر افت قیمت ها تاثیر گذاشت؛ به نحوی که واردات در برخی مناطق بالاتر از سطح سال 2008 که رکورددار میزان واردات سالانه تاکنون بوده است، شد.
به دنبال این امر، نگرانی از عرضه مازاد مواد، افت بیشتر قیمت ها را موجب شد، در حالی که با کاهش و منطقی تر شدن تولید و کاهش موجودی انبارها و ادامه ثبت سفارش بر اساس تقاضای واقعی بازار از میزان افت شدید قیمت ها کاسته شد.
در مورد مواد اولیه موضوع به گونه ای دیگر رقم خورد. با افزایش قیمت سنگ آهن، قراضه و زغال سنگ، بازار مواد اولیه قوت گرفت. بازار ورق در ماه آوریل در بسیاری از بازارهای جهانی روند نزولی داشت که مهمترین دلیل آن رکود فصلی از یک سو و به هم ریختگی خاورمیانه و شمال آفریقا و ژاپن از سوی دیگر است. افزایش واردات، نبود تقاضای غیر واقعی و روند طبیعی تولید در کارخانه‏ها در افت بیشتر قیمت ورق گرم تاصیر انکار ناپذیری داشته است.
در اروپا نیز کسادی بازار خاور دور بر صادرات کشورهای دیگر به این منطقه تاثیر گذاشته است.
بدین ترتیب با نزولی شدن قیمت ورق، شمار بسیاری از خریداران به انتظار نشسته بودند تا قیمت به کف خود برسد.

از طرفی، تقویت یورو باعث کاهش صادرات محصولات اروپا و سرازیر شدن تولیدات به بازار داخلی گردید که باعث افت بیشتر قیمت ورق گرم شد، ضمن این که میزان تقاضا نیز در این دوره بسیار پایین بود.


در منطقه خلیج فارس نیز تقاضا ضعیف بوده و پیش بینی ماه های آینده با خوش بینی روبرو نیست. به طور کلی، عمده ترین علل کاهش قیمت ورق گرم در آوریل افت تقاضا، کمبود نقدینگی و کاهش پروژه‏های عمرانی می باشد. افزایش قیمت مواد اولیه، انتظار رشد قیمت در برخی نقاط را در برداشت که به دلیل کاهش تقاضا، سطح معاملات نیز کاهش یافت.
از آنجا که تعطیلات تابستان در راه است و بازار خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان در رکود به سر
می برد، بعید است امکان افزایش قیمت وجود داشته باشد. در چین حجم موجودی ها پایین آمده، اما سیاست دولت برای آرام کردن نرخ تورم باعث شده تا احتمال افزایش قیمت بسیار ضعیف باشد. با توقف بازار ژاپن و ضعف بازار اکثر صادرکنندگان تلاش می کنند تا کالای خود را به این کشور صادر کنند. در وضعیت فعلی بازار ورق، نشانه ای از خوشبینی برای تولیدکنندگان این محصول نمایان نمی شود که قطعا برای مصرف کننده وضعیت مناسب تری را رقم خواهد زد و احتمال دارد این وضعیت تا 3 ماه آینده ادامه یابد.
در زیر با نیم نگاهی به بازارهای جهانی از جمله آمریکا، اروپای شمالی و جنوبی، چین و ترکیه تصویر شفاف تری را ترسیم می نمائیم:

آمریکا
قیمت ورق گرم در ایالات متحده به افت خود ادامه داده و در چهار هفته اپریل 51 دلار (5.8 درصد) کاهش داشت.
بازار پلیت گریدA 36 نسبت به بازار شیت انعطاف پذیری بیشتری نشان داد و تقاضا ثابت ماند. در پایان ماه اپریل قیمت ها تنها یک دلار در شورت تن افت کرده و در هفته چهارم رشد چهار دلار در شورت تن را نشان داد. قیمت پلیت تنها یک دلار پائین تر از 121 هفته رکورد قیمتی بود. خریداران محتاطانه به بازار ضعیف آسیا چشم دارند تا ببینند آیا چین قیمت صادرات را با سایر قیمت های موجود در بازار تطبیق خواهد داد یا خیر!!

اروپای شمالی و جنوبی
قیمت ورق گرم در شمال اروپا بالاتر از جنوب اروپا بوده که از فوریه آغاز شده و تا هفته 38 ام به رشد خود ادامه داد و در نهایت اختلاف قیمت به 43 یورو رسید.
با این وجود، قیمت ورق گرم در شمال اروپا طی ماه اپریل 20 یورو کاهش داشت که در هفته اول اپریل اتفاق افتاد. از آن زمان به بعد، قیمت ها روی 600 یورو تثبیت شد و در پایان ماه به 620 یورو افزایش یافت. در مقابل قیمت ورق گرم در جنوب اروپا با 45 یورو کاهش به 559 یورو رسید.
بازار پلیت در شمال اروپا نتوانست از ضعف بازار شیت اجتناب کند و تا پایان هفته چهارم 14 یورو افت داشت. با این وجود، پس از کاهش قیمت در هفته اول اپریل، قیمت ها به سطح اول ماه برگشت و در نهایت به 762 یورو رسید.
قیمت پلیت در جنوب اروپا با 26 یورو کاهش به 690 یورو در تن رسید.

ترکیه
ورق گرم در ترکیه طی ماه اپریل با 48 دلار کاهش (6 درصد) به 751 دلار در تن رسید.

چین
قیمت صادرات ورق گرم از چین به اروپا و آمریکا با 33 دلار کاهش به قیمت مشتری پسند 715 دلار در تن فوب رسید و به آسیا پنج دلار در تن افزایش داشت.


خبرگزاری موج