وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

پشت‌پرده افزایش قیمت فولاد - آغاز بازدید انبارهای فولاد از امروز

 مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تشریح پشت‌پرده افزایش قیمت فولاد گفت: برخی برای سودهای مقطعی و عرضه کالا در زمان اوج تقاضا، فولاد احتکار کرده‌اند که از این پس با آنها مقابله خواهد شد.


گفتگوی مشروح مهر با میرآخورلو:

پشت‌پرده افزایش قیمت فولاد/ آغاز بازدید انبارهای فولاد از امروز

شهرام میرآخورلو در گفتگوی مشروح با مهر با تشریح پشت‌پرده افزایش قیمت فولاد در روزهای گذشته گفت: با توجه به افزایش قیمتی که اخیرا در سطح بازار محصولات فولادی به خصوص تیرآهن‌های سایز سنگین اتفاق افتاده است، بررسی‌های به عمل آمده از نظر کارشناسی، این نتیجه را نشان می‌دهد که این افزایش قیمتها، ناشی از عوامل اقتصادی بازار نیست.

پشت‌پرده افزایش قیمت فولاد
مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: بر اساس این بررسی‌ها، بخش کوچکی از این تغییرات قیمتی به دلیل تغییرات قیمتی بازارهای جهانی است، چراکه بخشی از نیاز کشور از بازارهای جهانی و از طریق واردات تامین می‌شود؛ بر همین اساس قیمتها در بازارهای جهانی اندکی افزایش یافته است و بخش کوچکی از افزایش قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازارهای داخلی، متاثر از تغییرات جهانی است.

وی تصریح کرد: با توجه به آمار و اطلاعات سازمان حمایت، کشور در زمینه تولید محصولات فولادی و عرضه آن در سال گذشته شاهد رشد بوده است، به نحوی که در 12 ماهه سال 89، میزان تولید فولاد خام کشور 11 درصد و محصولات فولادی 13 درصد رشد را تجربه کرده است؛ ضمن اینکه در فروردین ماه امسال نیز 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در زمینه فولاد خام و 7 درصد در زمینه محصولات فولادی رشد را شاهد هستیم. به خصوص در زمینه تیرآهن نیز امسال 20 درصد رشد نسبت به فروردین ماه و 13 درصد نسبت به 12 ماهه سال گذشته را تجربه کرده‌ایم.

محتکران عامل ورود تقاضای کاذب به بازار
به گفته میرآخورلو، هنوز تقاضای موثری به بازار رجوع نکرده است؛ چرا که تقاضاهای عمده مربوط به پروژه‌های عمرانی است و هنوز تکلیف بودجه سال 90 هنوز مشخص نشده است؛ یعنی فعالان این عرصه، هنوز به بازار مراجعه نکرده‌اند؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که اثراتی از تقاضاهای کاذب مبنی بر اینکه برخی می‌خواهند این کالاها را نگه دارند و هرج و مرج در بازار را سبب شوند، دیده می‌شود و برخی می‌خواهند احتکار کنند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که محصولات فولادی در زمره 22 قلم کالاهای مدنظر وزارت بازرگانی و دولت در بسته نظارتی هدفمندی یارانه ها قرار دارد، سازمان حمایت این بازار را کنترل می‌کند و روی آن و تغییرات آن، اشراف کامل دارد. بر این اساس سازمان حمایت حجم معاملاتی که در بورس کالا شکل می گیرد را به همراه فهرست خریداران، در اختیار سازمانهای بازرگانی استانها قرار داده است تا اطمینان حاصل کند که کالا به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

رونق بازدیدهای نوبه‌ای از انبارهای فولاد
این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از انجام و رونق گرفتن بازدیدهای نوبه‌ای از بازار خبرداد و تصریح کرد: در حال‌حاضر به دلیل اینکه اطمینان داشته باشیم که فولاد به قیمت عادلانه در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، قیمت عادلانه را که بعد از قیمت‌های بورس به سطح خرده فروشی‌ها می‌رسد را در اختیار سازمان‌های بازرگانی قرار داده است و از امروز نیز انبارها و قیمتها تحت کنترل قرار گرفته است و با هر کسی که با قیمت‌های بیشتر از نرخ‌های تعیین شده در بورس کالا به علاوه سودهای عمده و خرده‌فروشی، کالا را به مصرف‌کننده برساند، برخورد جدی صورت می‌گیرد.

میرآخورلو گفت: در زمینه احتکار نیز در سطوح مختلف برخوردهایی صورت می‌گیرد. اما باید توجه داشت که با توجه به اینکه شرایط اقتصادی بازار، شرایط مناسبی است و در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز که یکی از روزهای حساس بازار به شمار می‌رفت، علیرغم اینکه میزان تقاضا 51 هزار تن در مقابل عرضه 24 هزار تنی بود، ولی 17 تا 18 هزار تن بیشتر در بورس کالا معامله نشد؛ یعنی عرضه‌ای که واحدهای تولیدی داشتند، به معامله نیانجامید.

وی تاکید کرد: بازار شرایط مناسب خود را دارد و معامله‌گرانی که در بورس کالا حضور دارند، بر اساس شرایط بازار کار خود رقابت را انجام می‌دهند و میزان‌الحراره‌ای که در بورس به عنوان شناسایی و کشف قیمت کار خود را انجام می‌دهد، واقعی عمل می‌کند؛ ولی متاسفانه اختلاف قیمت میان بورس کالا و بازار، شکاف عمیقی دارد که این ناشی از سایر عوامل بازار است.

کاهش قیمت فولاد در روزهای آتی
میرآخورلو اطمینان داد که سازمان حمایت با اتفاقاتی که قصد دارد بازار فولاد را بر هم زند، برخورد جدی می‌کند تا بازار به حالت تعادل رسد.

وی اظهار داشت: آمار ثبت و سفارش واردات فولاد نیز قیمتهای مناسبی را نشان می‌دهد که به قیمت‌های جهانی نزدیک است؛ البته واردکنندگان نیز در حال مذاکره برای واردات هستند و ثبت سفارش در حال انجام است. بر همین اساس به طور قطع با کنترل موجودی انبارها و قیمت‌های فروش در سطوح عمده و خرده فروشی و وارداتی که انگیزه مورد نیاز برای آن با توجه به رشد قیمتهایی که اتفاق افتاده، فراهم است به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد کاهش خواهیم بود.

به گفته میرآخورلو، هم اکنون فولاد و محصولات فولادی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند و مکانیزم تعیین قیمت به بورس کالا  واگذار شده است که مطابق با عرضه و تقاضای آن تعیین می‌شود و عملا هر قیمتی که در بورس کالا شکل گیرد، به دلیل فعالیت و مکانیزم بورس که بر اساس عرضه و تقاضا است، واقعی است.

شیطنت‌های بازار و محتکران
وی ادامه داد: طبیعی است که همان قیمت بورس کالا با درصدی از سود عمده و خرده‌فروشی باید به مصرف‌کننده نهایی منتقل شود؛ بنابراین هرچه فاصله میان قیمتها در بورس و بازار آزاد بیشتر شود، نشانگر آن است که یا بورس کالا کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد یا شرایط بازار بهم ریخته است؛ چراکه وقتی مشاهده می‌شود که در بورس کالایی عرضه می‌شود که تقاضایی برای آن نیست، پس عرضه و قیمت مناسب است و اگر قیمت در بازار بالا است، ناشی از تقاضای کاذب و شیطنت بازار است.

مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به شبهاتی در مورد ورود سرمایه‌های سرگردان سوداگرانی که بازار طلا و بورس را بر هم زدند به بازار فولاد، خاطرنشان کرد: بازار بورس یک بازار تخصصی است و بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ دهد؛ چراکه در بورس اوراق بهادار، سرمایه‌گذاری بر روی چند کالای شاخص ممکن است انجام شود؛ چراکه صنایع مختلف آنجا بر اساس اطلاعات شفافی که در بورس ارایه می‌شود، صورتهای مالی را به خوبی می‌شناسند و وضعیت مجامع هر سهم را می‌دانند و از بازار آشنایی کامل دارند، بنابر این سرمایه را هدفمند وارد بورس اوراق بهادار می‌کنند، اما بورس کالا یک بازار تخصصی است.

وی اظهار داشت: در این بازار تخصصی، امکان ندارد که هر فردی سرمایه خود را وارد این بازار کند؛ به این معنا که ورود به بازار کالاهایی همچون فولاد، یک هنر خاص خود را می خواهد؛ چراکه فولاد، کالایی حجیم است و امکان انباشت آن بسیار سخت است و نمی‌توان به قطع و یقین گفت که سرمایه‌های سرگردان به سمت این بازار آمده است.

آینده بازار فولاد
میرآخورلو گفت: تاجرهای بزرگ با توجه به شناختی که از این بازار دارند و تقاضاهای مشخصی که وجود دارد، وارد بازار می‌شوند، این درحالی است که از اردیبهشت ماه سال جاری، فصل ساخت و ساز شروع شده است و پیش‌بینی‌ها برای افزایش بودجه‌های عمرانی تا سقف 50 تا 60 درصد نیز لحاظ شده است.

وی افزود: تقاضاها به دلیل افزایش بودجه‌های عمرانی در آینده به بازار فولاد فشار وارد خواهد آورد، اما از هم اکنون که هنوز بودجه نهایی نشده است، برخی تاجران پیش‌نگری کرده‌اند و برای اوج مصرف، احتکار می‌کنند؛ در حالیکه ما نمی‌خواهیم این اتفاق رخ دهد و تلاش می‌کنیم که بازار، مکانیزم عادی خود را طی کند؛ همانطور که میزان تولید به علاوه وارداتی که انجام می‌شود،هم اکنون یارای پاسخگویی به نیاز داخلی را دارد ولی در حال حاضر، نگهداری کالا باعث شده که بازار به هم ریزد.

تصمیمات کارگروه کنترل بازار
میرآخورلو گفت: بر این اساس رویکرد وزارت بازرگانی این است که در خصوص محصولات فولادی اگر قرار بر واردات بود، این واردات تولیدمحور باشد؛ به این معنا که تمام تلاش ما این است که کسری نیاز واحدهای تولیدکننده محصول را ازطریق واردات شمش تامین کرده و تا جایی که می‌توانیم، شمش واردات کنیم و اگر قرار است تسهیلاتی در اختیار واردکنندگان قرار دهیم، در اختیار واردکنندگان شمش قرار گیرد تا آنها شمش وارد کرده و در اختیار نوردکاران قرار دهند و از ارزش افزوده آن، کشور بهره‌مند شود، به خاطر همین میزان واردات ما در بخش شمش و رسوب محصولات آن در بنادر، رشد چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: در این حوزه عملا واردکنندگان توفیق داشته‌اند؛ چراکه سود بازرگانی واردات شمش صفر است.

واردات 6 هزارتن شمش
میرآخورلو گفت: تصمیم دولت این است که با مجمع عالی واردات وارد مذاکره شود تا واردکنندگان زیرمجموعه آنها، 6 میلیون تن شمش مورد نیاز بخش دولتی و خصوصی را وارد کرده و در اختیار آنها قرار دهند تا مشکلی از لحاظ کسری محصول نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: این موضوع در کارگروه کنترل بازار مطرح شده و پیش‌نویس اقدامات اجرایی در معاونت بازرگانی داخلی مورد تایید و قرار است اهم اقدامات و فعالیت را در کارگروه مطرح کنند تا تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

احتمال کاهش سود بازرگانی میلگرد
مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: در صورتی که افزایش قیمت غیرمنطقی به میلگرد هم سرایت کند، طبیعی است که بعنوان یک اقدام، وزارت بازرگانی در زمینه کاهش سود بازرگانی میلگرد هم نگاهی داشته باشد.

میزان تولید و نیاز و واردات فولاد
به گزارش مهر، سال گذشته میزان تولید فولاد خام کشور 11 میلیون و 832 هزار تن بوده است که از این میزان واردات، 11 میلیون و 614 هزار تن محصول تولید شده است که 2 میلیون و 25 هزار تن آن تیرآهن و 3 میلیون و 364 هزار تن میلگرد بوده است.

همچنین میزان واردات تیرآهن در سال گذشته 798 هزار تن بوده است و 1 میلیون و 488 هزار تن نیز واردات میلگرد داشته‌ایم. همچنین در فروردین ماه امسال نیز 1 میلیون و 62 هزار تن فولاد خام وارد شده که از این میزان واردات، یک میلیون و 9 هزار تن محصول تولید شده است؛ ضمن اینکه تولید تیرآهن نیز در فروردین ماه امسال 184 هزار تن و 313 هزار تن میلگرد بوده است.

همچنین واردات تیرآهن نیز 35 هزار تن و واردات میگلرد 101 هزار تن در فروردین ماه امسال بوده است.


خبرگزاری مهر