وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

پس از دو هفته افزایش قیمت در بازار جهانی بازار آهن به تعادل می‌رسد

گروه بورس کالا- بازار فولاد در ایران و طی هفته گذشته تحت تاثیر بازارهای جهانی و آزادسازی رقابت در رینگ فلزی بورس کالا صعودی بود، این در حالی است که اشتیاق بازار‌های جهانی برای رشد قیمت فروکش کرده و کارشناسان معتقدند قیمت مقاطع به اوج خود رسیده و در صورت افزایش مجدد نرخ‌ها عقب‌نشینی خواهد کرد.
مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار فولاد طی هفته گذشته پرداخته است که متن کامل آن در پی می‌آید.
افت قیمت بیلت پس از دو هفته قیمت بیلت در بورس لندن پس از دو هفته رشد نزولی شد. قیمت قرارداد سه ماهه 534 تا 536 دلار ثبت شد که اواخر آوریل 540 تا 547 دلار بود. قیمت صادراتی ترکیه 650 دلار فوب بود. در بورس لندن فعالیت زیاد نبود و تنش خاورمیانه و جو نه چندان قوی بازار‌های جهانی تاثیر گذارشده است. در ترکیه قیمت بیلت 665 تا 670 دلار است که 5 تا 10 دلار رشد داشته است. قیمت پیشنهادی بیلت وارداتی در ترکیه 660 دلار سی اف آر بود.
در بازار بیلت سی آی اس خوش‌بینی‌ها کاهش یافت و قیمت موقتا تحت تاثیر افت نرخ یورو و کاهش قیمت کالاهای اساسی پایین آمد و بسیاری سیاست انتظار پیش گرفتند. البته بیلت دریای سیاه پس از افت 10 دلاری اوایل هفته در 635 دلار فوب به ثبات رسید. به نظر می‌رسد قیمت در 625 تا 645 دلار در نوسان بماند. گرچه حجم فعالیت‌ها در بازار ایران بالا رفته، اما تفاوت قیمت مورد نظر خریداران ایرانی با قیمت پیشنهادی روس‌ها بالا است.
در خاور دور تقاضای بالا و محدودیت عرضه روسیه قیمت را بالا برد. برخی پیش‌بینی کرده‌اند قیمت قراضه طی هفته آینده پایین بیاید که این امر نیز بر قیمت بیلت تاثیرگذار است. بیلت تایوان 645 تا 650 دلار فوب به تایلند فروخته شد. علت صادرات ضعف بازار داخلی قید شده است. در اندونزی قیمت بیلت داخلی 725 دلار است و بیلت کره 680 دلار سی اف آر اندونزی است. بیلت روسیه نیز 670 دلار سی اف آر است. همچنین قیمت بیلت در شمال چین 2 تا 3 دلار افت داشت.
پیش‌بینی تعادل در بازار بیلت
روز شنبه بیلت سایز 150 میلیمتر در بندر انزلی روی تریلی هر کیلو 740 تومان پیشنهاد شد، ولی آخر وقت معاملات متوقف شد. قیمت روز یکشنبه از 740 تا 770 تومان هر کیلو گفته شد، ولی فروشنده‌ها دست از فروش برداشتند چون روند بازار مقاطع روشن نبود و همه انتظار جهش قیمت را داشتند. تا آخر هفته قیمت همین کالا در انزلی تا 780 تومان هم گفته شد سایز 100 میلیمتر هم به 800 تومان رسید، ولی معامله‌ای شنیده نشد.
در اواخر هفته با روشن‌تر شدن بازار مقاطع قیمت بیلت از تب و تاب افتاد، فروشنده‌ها بیشتر در جست‌وجوی جایگزینی برای محصولات خود بودند تا اول فروش کنند بعد خرید که در این میان فروشندگان خارجی به هدف خود رسیدند، آنها بیلت سایز 150 را در هفته قبل تا 655 دلار تحویل انزلی پیشنهاد می‌دادند، ولی قیمت‌ها تا 20 دلار بالاتر هم گفته شد، شنیده شده که روس‌ها بیلت تحویل فوب دریای سیاه را 680 دلار هر تن عرضه کرده و قزاق‌ها640 دلار فوب اکتاو، ولی قیمت دقیق هنوز مشخص نیست اگر وزارت بازرگانی آمار ثبت سفارش بیلت و بانک مرکزی حجم اعتبارات اسنادی گشایش شده برای بیلت را اعلام کند بازار شفاف خواهد شد.
در هر حال پیش‌بینی می‌شود هفته آینده بازار بیلت به تعادل برسد چون قیمت مقاطع به پیک خودش رسیده که بازار آنها به ثبات خواهد رسید.
رشد نرخ میلگرد و کمبود بیلت
با رشد نرخ دلار نسبت به لیر ترکیه، قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه 12 دلار بالا رفته به 838 دلار با 18 درصد مالیات ارزش افزوده رسید. دلیل دیگر کمبود بیلت و میلگرد نیز بود. اخیرا تجار ترک‌ توجه بیشتری به صادرات دارند و تعمیرات برخی کارخانه‌ها بازار را با کمبود مواجه کرد. افت ارزش یورو به بهبود صادرات مقاطع یونان، ایتالیا و اسپانیا کمک کرده است. میلگرد یونان 510 تا 515 یورو هر تن فوب است. احتمالا بازار هفته آینده با ثبات خواهد بود.
در اروپا همچنان تقاضای کلی مقاطع ضعیف است. ولی در آلمان بهبود ساخت و ساز از رشد قیمت‌ها حمایت کرده است. در ایتالیا قیمت میلگرد اندکی رشد داشت، چون واکنش بیشتری نسبت به تغییر قیمت قراضه نشان می‌دهد و بازار ساخت و ساز نیز نسبتا خوب است. در بازار داخلی آمریکا قیمت میلگرد 660 تا 680 دلار هر شورت تن فوب کارخانه است که کاهش قیمت هفته قبل شرکت «نوکور» ژاپن همه را متعجب کرده است.
گرچه افت ارزش یورو نسبت به دلار بازار صادرات بیلت
سی آی اس را تحت فشار قرار داده، ولی تولید‌کنندگان مقاطع به افزایش قیمت ادامه دادند. تولیدکننده‌ها هم عرضه را بالا بردند و هم با توجه به رشد تقاضای شمال آفریقا و هند قیمت را بالا می‌بردند، ولی در کل تقاضا کم است.
در جنوب شرق آسیا بازار در رکود است میلگرد کره 710 دلار سی‌اف‌آر سنگاپور پیشنهاد شده، میلگرد ترکیه 730 تا 740 دلار سی اف آر است، ولی خریدار ندارد. در بازار داخلی نیز شرایط خوب نیست. در مالزی قیمت 725 دلار و تقاضا خیلی کم است. در اندونزی قیمت بیلت بالاست از این رو قیمت میلگرد جای کاهش ندارد. بازار تایوان نیز 6 دلار افت قیمت داشت.
در چین با این که جو بازار منفی شد قیمت افت نداشت چون کارخانه‌ها قیمت را بالا نگه داشتند. قیمت میلگرد در بازار شانگهای 735 تا 738 دلار با مالیات و ثابت بود. ولی در جنوب چین 4 دلار رشد داشت و قیمت به سقف رسیده و احتمال کاهش می‌رود.
در مصر تقاضا کاهش داشت و عرضه‌کننده‌ها قیمت را پایین آوردند تا فروش داشته باشند. توجه آن‌ها به صادرات به کشور‌هایی چون عربستان، امارات، قطر و لبنان افزایش یافته است.
هجوم خریداران به بازار مقاطع در ایران
هفته گذشته بازار مقاطع به اوج خود رسید، روز یکشنبه سبد میلگرد و تیرآهن طول کوتاه و استاندارد ذوب‌آهن در 8.027 ریال معامله شد، با توجه به ترکیب سبد عرضه شده، قیمت برای خریدار بیشتر از هر کیلو 9.000 ریال با مالیات ارزش افزوده می‌شود. بعدازظهر شایعاتی پخش شد که معامله باطل شده است این مطلب باعث شد که روز دوشنبه بازار تا ساعت 11 در اضطراب باشد که بعد معلوم شد معامله روز قبل بسته شده است، همین امر باعث انفجار قیمت‌ها در بازار و هجوم خریدارها به بورس شد تا آنجا که روز چهارشنبه میلگرد محصول اهواز تا 8.167 ریال خریداری شد، ولی کارخانه حجم عرضه را کنترل کرد.
متوسط قیمت میلگرد خریداری شده در بورس طی هفته گذشته بالاتر از 820 تومان با مالیات ارزش افزوده بوده است این به معنای آن است که پایه قیمت میلگرد در بازار نباید در هفته آینده کمتر از 860 تومان باشد. روند بازار در هفته گذشته غیر قابل پیش‌بینی بود میلگرد روز یکشنبه در مبادی 865 تومان، روز دوشنبه 870 تومان، روز سه شنبه 890 تومان و روز چهارشنبه 915 تومان بود. در مورد تیرآهن هم این روند ادامه داشت تا جایی که روز چهارشنبه متوسط قیمت تیرآهن از 1.100 تومان هر کیلو هم عبور کرد.
نبشی و ناودانی هم هر روز همین روند افزایشی را دنبال کردند، افزایش قیمت بیلت، بالا رفتن قیمت مقاطع، انتظار پنهان شده 5 ماه اخیر در بازار مقاطع باعث انفجار قیمت هفته قبل شد.
همین امر باعث شده تا سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار مقاطع هجوم آورد، ولی نباید فراموش کرد که فروش‌های
ارزان قیمت در ماه‌های بهمن و اسفند سال قبل و اوایل امسال به بازار سرازیر خواهد شد و همراه با عرضه کالا در بورس، تقاضای راکد را تحت فشار قرار خواهد داد.

ضمن آنکه در قیمت‌های فعلی بسیاری از خریداران مقاطع از بازار کنار می‌کشند بنابراین هفته‌های آینده متعلق به فروشنده‌ها نخواهد بود؛ زیرا بسیاری از سفته بازها موجودی‌های ارزان را روانه بازار خواهند کرد و این امر به تنزل قیمت منتهی خواهد شد.


مرکز خدمات فولاد ایران - روزنامه دنیای اقتصاد