وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

بازار آهن ایران بر سر دو راهی

 گروه بورس کالا - در هفته گذشته به‌واسطه کم شدن قیمت بین شمش و میلگرد، بازار آهن وارد فاز جدیدی شد. از یک سو فعالان معتقدند با کم شدن تفاوت بین قیمت میلگرد و شمش، قیمت میلگرد پس از پایان ماه رمضان با رشد مواجه می‌شود، از سوی دیگر برخی معتقدند به دلیل رکود حاکم بر بازار شاهد تغییر زیادی در بازار نخواهیم بود و امکان دارد دولت با ورود به بازار در زمینه ورود شمش اقدام کرده و اجازه افزایش قیمت‌ها را ندهد. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار‌ها پرداخته که در پی می‌آید:


خاورمیانه در انتظار شمش ارزان‌تر است

بازار آهن ایران بر سر دو راهی
بیلت ترکیه پایین آمد
در هفته گذشته قیمت مقاطع صادراتی ترکیه نزولی شد و این موضوع قیمت‌های سی‌آی‌اس را پایین آورد و وضعیت بازار بیلت را در این منطقه نا‌مساعد کرد.
بیلت لندن نیز هفته‌های اخیر ساکت بوده و رکود فصلی موجب افت قیمت‌ها شده است. قیمت نقدی در این بورس تا 600 دلار و 50 سنت بود که نسبت به اوایل ماه 10 تا 15 دلار افت داشته است. بخش اعظم صنعت ساخت‌و‌ساز ترکیه نیز در تابستان تعطیل هستند. انتظار می‌رود دو هفته آینده نیز بازار آرام‌تر شود و در سپتامبر خرید‌ها افزایش یابد. هفته اخیر خرید بیلت از سی‌آی‌اس محدودتر شد. بیلت اوکراین 680 دلار فوب دریای سیاه شنیده شده است. عرضه روس‌ها خیلی پایین بود و نبود تقاضا در حوزه دریای سیاه موجب شده عرضه‌کننده‌ها به‌رغم کمبود عرضه در ثابت نگه داشتن قیمت‌های سپتامبر دچار مشکل شوند. شاید اگر کارخانه‌ها قیمت را به 640 تا 650 دلار در هر تن کاهش دهند، خریدارهای خاورمیانه به بازار بیایند. صادر‌کنندگان سی‌آی‌اس در بنادر خاور دور از خرید مصرف‌کنندگان جنوب شرق آسیا راضی هستند. بیلت سپتامبر 675 تا 685 دلار سی‌اند‌اف معامله شده و قیمت بیلت وارداتی در خاور دور همچنان محکم ایستاده است. بیلت ویتنام 690 دلار سی‌اف‌آر فیلیپین خرید شده که نسبت به هفته گذشته تغییری نشان نمی‌دهد. بیلت محصول کره 700 تا 710 دلار سی‌اف‌آر بنادر خاوردور پیشنهاد می‌شود.
بیلت ترکیه 690 تا 700 دلار فوب است و عربستان در 700 دلار فوب خرید کرده است. مصر نیز در این قیمت بیلت ترکیه را معامله می‌کند. بیلت سی‌آی‌اس 700 تا 705 دلار سی‌اند‌اف ترکیه بود که 5 دلار رشد داشته، ولی تجار ترکیه خریدار نیستند؛ چون قیمت داخلی ارزان‌تر است.
بیلت به 805 تومان رسید
بیلت هفته گذشته را در حالت انتظار پشت سر گذاشت. از اول هفته رکود بازار مقاطع تقاضای بیلت را آرام کرد، ضمن آنکه به علت افزایش قیمت بیلت در خارج از ایران پیش‌بینی می‌شد که قیمت این کالا هم بالا برود، اما از روز دوشنبه زمزمه افت قیمت بیلت در خارج، بعضی از فروشنده‌ها را حساس کرد، ولی افزایش قیمت ارز به خصوص از سه شنبه به بعد باعث تکان خوردن بازارها به خصوص امیدواری به بازار مقاطع شد و همین امر روی بازار بیلت هم اثر گذاشت. تا روز پنج شنبه بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی به قیمت 805 تومان هر کیلو روی تریلی هم شنیده شد، در حالی که یک هفته قبل قیمت 770 تومان بود. با کاهش واردات پیش‌بینی می‌شود قیمت بیلت افزایش یابد، ضمن آنکه تجار بیلت فعلا عجله‌ای در فروش آن ندارند. تازه‌ترین قیمت پیشنهادی برای بیلت 705 تا 715 دلار تحویل انزلی بوده است.
مقاطع در رکود
ماه رمضان در کشورهای مسلمان و تعطیلات تابستانی کشورهای اروپایی اغلب بازارهای مقاطع را به رکود برده است.
از این‌رو هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه 10 دلار افت داشته، 705 دلار فوب بود و بازار راکد است. افت ارزش لیر ترکیه موجب شده قیمت‌های پیشنهادی صادراتی ترکیه رقابتی شود. تجار ترکیه در حال کاهش قیمت‌های پیشنهادی صادرات به دلار هستند و این امر بر تولید‌کنندگان جنوب اروپا فشار می‌آورد. میلگرد در بازار داخلی اسپانیا 550 تا 560 یورو در هر تن است و کارخانه‌ها به دنبال 35 تا 50 یورو افزایش قیمت مقاطع از اواسط سپتامبر هستند که قیمت‌ها را به 690 یورو خواهد رساند.
پیش‌بینی‌های مختلف از بازار مقاطع در ایران
هفته‌های پایانی هر ماه معمولا هفته‌های رکود است، به خصوص هفته گذشته که مواجه با کاهش هر روزه نرخ ارز بود، ولی از روز سه شنبه با پخش بعضی شایعات مبنی بر آزاد‌سازی قیمت فولاد و به دنبال آن بالا رفتن نرخ ارز، بازار با امیدواری برخورد کرد و حجم خریدها افزایش یافت، ولی تقاضای واقعی نبود تنها امید به بهبود قیمت‌ها بود که واسطه‌ها را فعال کرد. در حال حاضر دو دیدگاه در بازار مطرح است:
دیدگاه اول معتقد است که به علت افت تقاضا هیچ بهبودی در بازار فولاد قابل تصور نیست و این روند تا پایان انتخابات مجلس ادامه خواهد داشت، چون دولت سیاست کنترل تورم را اولویت خودش می‌داند.
دیدگاه دوم معتقد است که با روند کاهش تقاضا در یک سال اخیر، عملا تولید به حداقل خود رسیده، ضمن آنکه واردات مواد اولیه هم محدود شده؛ بنابراین در 6 ماه دوم ما با کمبود روبه‌رو خواهیم بود و جبران این کمبود نه به آسانی مقدور است نه در کوتاه مدت، بنابراین در نیمه دوم ما شاهد بهبود قیمت‌ها خواهیم بود.
مشکل اصلی در این میانه این است که بخش تولید ما به شدت دچار مشکل نقدینگی است و به همین دلیل امتیازات زیادی را از دست می‌دهد، هر نوسانی اعم از مثبت یا منفی به این تولیدکننده‌ها فشار مضاعف وارد می‌کند.
تقاضای محدود ورق
تقاضای ورق در ترکیه هنوز پایین است؛ زیرا بخش‌های مصرف‌کننده ورق هنوز برنامه تعمیرات سالانه دارند. نرخ لیر ترکیه، دلار و یورو نوسان دارد و نگرانی‌های اقتصادی در سطح جهان کاهش نیافته است. با اینکه تقاضا کم است تولید‌کننده‌ها بر قیمت‌های بالا پافشاری می‌کنند. قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی از روسیه 760 تا 775 دلار سی‌اف‌آر بود و ورق گرم اروپا 730 تا 740 دلار سی‌اف‌آر است. همچنین محصول تولید داخل 740 تا 760 دلار برای تولید سپتامبر و اکتبر شنیده شده است. قیمت‌های وارداتی خیلی بالاست و تقاضایی ندارد. تولید‌کنندگان روس از کمبود موجودی و کاهش عرضه استفاده کرده قیمت‌ها را 20 تا 30 دلار بالا برده‌اند، ولی اگر بازار‌های مالی هفته‌های آتی بهبود نیابند یا به ثباتی نسبی نرسند احتمال رشد قیمت بیشتر بعید است. هنوز ماه رمضان و تعطیلات تابستانی اروپا ادامه دارد و نباید امیدی به بهبود بازار نیمه دوم آگوست داشت.
در آلمان نبود تقاضا بر قیمت ورق گرم فشار آورده و قیمت فعلی 540 تا 550 یورو است و برخی رسیدن آن به 500 یورو را بعید نمی‌دانند. در ایتالیا بازار ورق سردرگم بود نگرانی‌های اقتصادی و نوسانات نرخ ارز تاثیرگذار بود. تازه‌ترین قیمت بازار داخلی 505 تا 520 یورو درب کارخانه بوده و معامله‌ای در 495 یورو نیز شنیده شده است. قیمت پیشنهادی وارداتی 700 تا 710 دلار فوب ( 486 تا 493 یورو) شنیده شد.
کارخانه‌های آمریکایی قیمت ورق را 60 دلار در هر شورت تن بالا بردند تا به روند نزولی بازار پایان دهند، ولی به جای روشن‌تر شدن وضعیت بازار تنها ابهامات بازار بیشتر شد. به نظر برخی این افزایش قیمت تنها بی ثباتی بازار را بیشتر کرد. چند هفته‌ای است که قیمت ورق در بازار نقدی آمریکا نزولی بوده و ورق گرم به 640 دلار در هر شورت تن رسیده است؛ در حالی که چند ماه قبل 900 دلار در هر شورت تن بود. ورق سرد و گالوانیزه نیز به 760 تا 800 و 790 تا 840 دلار در هر شورت تن رسیده‌اند.
در بازار شانگهای قیمت پیشنهادی فعلی ورق گرم 2 تا 5 دلار بالا رفته به 750 تا 751 دلار در هر تن با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی به امارات 740 تا 770 دلار سی‌اف‌آر بود، در حالی که قبلا 680 تا 725 دلار سی‌اف‌آر بود.
ورق در انتظار جهش
ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر در انزلی که روز شنبه 940 تومان روی تریلی عرضه می‌شد در پایان هفته به 915 تومان هم رسید. علت این افت قیمت آن بود که ورق گرم به اوج خود رسیده بود و باید کاهش داشته باشد؛ زیرا تقاضای آن ضعیف است به‌رغم آنکه واردات در خلال سه ماه گذشته محدود بوده است. البته گفته می‌شود 180 هزار تن از این کالا در راه ایران است که احتمالا با ورود آنها نوسان قیمت تا حدی آرام خواهد شد.

ورق گرم محصول مبارکه نوسانی نداشت و عملا بدون تغییر قیمت بود که ناشی از رکود فصلی است، ولی با ادامه این روند عرضه توسط کارخانه‌ها، بعد از ماه رمضان باید انتظار افزایش قیمت را داشت. ورق گالوانیزه و ورق سرد هم با سردی تقاضای فصلی روبه‌رو بود، ولی حجم موجودی این کالاها زیاد نیست و حتما بعد از ماه رمضان با فعال شدن کارخانه‌ها، قیمت‌ها تغییر خواهد کرد. فروشندگان خارجی ورق گرم تحویل انزلی ضخامت 2 میلیمتر را 755 دلار و ورق سرد را 780 دلار پیشنهاد می‌دهند ورق گالوانیزه 980 تا 1050 دلار عنوان شده، ولی تقاضای خرید برای ورق محدود است.


روزنامه دنیای اقتصاد