وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

4 محدوده طلا و یک محدوده آهن و منگنز گواهی کشف دریافت کردند

 طی دو ماه اخیر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موفق به اخذ گواهی کشف برای 4 محدوده طلادار در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان و یک محدوده آهن و منگنز در اصفهان شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز برنا گفت: طی دو ماه اخیر به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای 4 محدوده طلادار در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان و یک محدوده آهن و منگنز در استان اصفهان  گواهی کشف صادر شده است.
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ضمن ابراز تاسف از میزان بودجه‌های اختصاص یافته به بخش اکتشاف کشور، یادآور شد: با وجود بودجه اندکی که به بخش اکتشاف اختصاص می‌یابد، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موفق شده چندین پروژه اکتشافی را به مرحله اعطای گواهی کشف برساند.
برنا افزود: طلای منطقه قلقله واقع در شهرستان سقز از توابع استان کردستان طی روزهای اخیر با 4/12 تن ذخیره قطعی و 4/21 تن ذخیره احتمالی و همچنین طلای محدوده قبقلوقجه با یک تن ذخیره قطعی و 3/2 تن ذخیره احتمالی و همچنین طلای کرویان در استان کردستان با 9/3 تن ذخیره قطعی موفق به ثبت ذخایر معدنی خود به نام سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و اخذ گواهی کشف شده‌اند.
وی با بیان این‌که هزینه اختصاص یافته برای اکتشاف در مقابل سودآوری بالای استخراج و بهره‌برداری از ذخایر معدنی بسیار ناچیز است، یادآور شد: شناسایی 38/18 تن ذخیره قطعی و 6/23 تن ذخیره احتمالی طلا  با ارزش 1294 میلیارد تومان از دستاوردهای اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در مناطق یاد شده است.
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در ادامه از اکتشاف ذخیره‌ای بالغ بر 19 میلیون و 650 هزار تن میلیون تن سنگ‌آهن با عیار 16/31 درصد همراه با 28/2 منگنز در منطقه چاه‌پلنگ اصفهان خبر داد و گفت: محدوده چاه‌نلی نیز واقع در بزمان با 8/3 تن ذخیره قطعی و بیش از 10 تن ذخیره احتمالی به صورت کانسنگ با عیار 34/1 گرم در تن در استان سیستان و بلوچستان موفق به دریافت گواهی کشف از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شد.
برنا گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به‌عنوان یک مجموعه حاکمیتی موفق به اکتشاف ذخایر معدنی گسترده‌ای در نقاط مختلف کشور شده که این موضوع با اعتبارات اندک اختصاص یافته جای توجه بیشتری از سوی مسوولان امر دارد.
به گفته معاون اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در گذشته ذخایر طلای کشور ناشناخته مانده بود که خوشبختانه با انجام مطالعات سیستماتیک، معنادار و هدفمند موفق شناسایی و اکتشاف ذخایر گسترده طلا با رعایت موازین استاندارد تدوین شده برای بخش اکتشاف شدیم.
وی ضمن ابراز خرسندی از عملکرد سازمان متبوع خود در بخش شناسایی مواد معدنی، یادآور شد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور موفق به انجام اکتشافات عمومی برای بسیاری از ذخایر فلزی و غیرفلزی استراتژیک نیز شده و همچنین در زمینه فرآوری و کانه‌آرایی بسیاری از مواد معدنی را برای ارتقای فنی و اقتصادی بخش معدن در کشور به خوبی انجام داده است.
برنا با بیان این که به دلیل ریسک‌ بالای سرمایه‌گذاری به‌منظور شناسایی مواد معدنی، بخش خصوصی علاقه کمتری به فعالیت در این بخش از خود نشان داده، خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور با سرمایه‌گذاری حاکمیتی به‌منظور شناسایی و اکتشاف اولیه نقاط دارای پتانسیل معدنی و توجیه مناسب اقتصادی به واگذاری این مناطق به بخش خصوصی برای ادامه اکتشافات اقدام می‌کند.
وی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یک سازمان حاکمیتی تلاش می‌کند تا انجام زیرساخت‌های اکتشافی را با تهیه لایه‌های اطلاعاتی مختلف مانند ژئوفیزیک هوایی، نقشه‌های زمین‌شناسی ژئوشیمی، دورسنجی و زمین‌شناسی اقتصادی تسهیل کند.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، درباره آخرین وضعیت اکتشاف گفت: در حال حاضر 12 هزار محدوده امیدبخش معدنی در کشور وجود دارد که 4720 مورد آنها فلزی و 7280 مورد غیرفلزی است که 423 مورد آنها با بهره‌گیری از ژئوفیزیک هوایی شناسایی شده است.


خبرگزاری مهر