وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

وبلاگ بازار آهن

اخبار روزانه آهن آلات ایران و جهان - معرفی فروشندگان آهن

تصویب لایحه عضویت ایران در گروه مطالعات جهانی مس

 نخستین روز از اولین کنگره بین‌المللی مس با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، استاندار تهران، مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران و دیگر مدیران ارشد این حوزه، برگزار شد.
در نخستین روز از اولین کنگره بین‌المللی مس
تصویب لایحه عضویت ایران در گروه مطالعات جهانی مس

نخستین روز از اولین کنگره بین‌المللی مس با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، استاندار تهران، مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران و دیگر مدیران ارشد این حوزه، در حالی سپری شد که معاون پارلمانی رییس‌جمهوری از تصویب لایحه عضویت ایران در گروه مطالعات جهانی مس در هیات دولت خبر داد.
تصویب لایحه عضویت ایران در گروه مطالعات جهانی مس
محمدرضا میرتاج‌الدینی امروز در نخستین کنگره جهانی مس اظهار کرد:‌ لایحه عضویت ایران در گروه مطالعات جهانی مس در هیات دولت به تصویب رسیده و به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. وی با بیان اینکه امیدواریم عضویت ایران در این گروه جهانی موجب ارتقای جایگاه کشور در این حوزه باشد، خاطرنشان کرد: دولت توجه ویژه‌ای به بخش معدن و صنایع معدنی داشته و تمام توان خود را برای تسهیل امور در این بخش به کار می‌گیرد.
میرتاج‌الدینی با بیان اینکه به عنوان مثال در ماده 24 قانون معادن بر رفع موانع سرمایه گذاری در بخش معدن و اکتشافات تصریح شده است، تصریح کرد:‌ همچنین در این قانون تاکید شده که برای تسریع فعالیت‌های معدنی، پاسخگویی سازمان‌های دولتی به استعلامات بخش معدن نباید حداکثر بیش از دو ماه به طول بینجامد. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری ادامه داد: در حال حاضر تولید معدنی کشور حدود 270 میلیون تن است که البته طبق اهداف برنامه پنج ساله توسعه باید به دو برابر افزایش یابد.
بودجه اکتشاف معدن ناچیز است
در این مراسم همچنین مهدی غضنفری با ناچیز دانستن بودجه اکتشاف از مجلس شورای اسلامی خواست تا در مجموع اعتبارات سال آینده، بودجه ای کافی به معدن در بخش اکتشاف اختصاص داده شود. وی در عین حال همکاری‌های مجلس در تاسیس وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت را مطلوب توصیف کرد و در ادامه اظهار داشت: شرکت‌های فعال در حوزه اکتشاف باید بخش قابل‌توجهی از سود سالانه خود را به اکتشاف اختصاص دهند.
توجه قابلیت بالای بخش معدن در ارز آوری
وی افزود: علاوه بر این، می‌توان از محل ارزآوری صادرات توجه افزون‌تری به فعالیت‌های اکتشافی داشت، براساس آیین‌نامه‌ای که در حال تصویب است مشخص می‌شود که چطور می‌توان بازگشت سرمایه از تجارت معدن به حلقه اول را داشته باشیم تا فعالان اکتشاف در منافع تجارت نیز شریک شوند. وی تصریح کرد: به این ترتیب بخش خصوصی داخلی و خارجی حضور فعالتری در اکتشاف معادن خواهند داشت که البته دستیابی به این هدف نیازمند شریک‌سازی بخش خصوصی در منافع و اصلاح مقررات است.
غضنفری با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی در صنعت مس، گفت: به این ترتیب ظرفیت تولید این صنعت از ۲۰۰ هزار تن به ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید و صادرات 3/1 میلیارد دلاری نیز به 5/4 میلیارد دلار تا پایان برنامه پنجم خواهد رسید. وزیر صنعت تصریح کرد: واگذاری طرح‌های صنعتی به بخش خصوصی در مرحله اکتشاف، استخراج، معدن‌کاری و کارخانه‌داری نیز انجام خواهد شد. وی گفت: توجه به بخش معدن یکی از الزامات دستیابی به تولید صادراتی است و در این زمینه مجلس می‌تواند به ما کمک کند تا قانون طوری اصلاح شود که ارزش افزوده محصولات تولیدی در داخل کشور افزایش یابد.
وی افزود: صنعت نیازمند فرآوری بیشتری است تا اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده کالا در داخل افزایش یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت، با طرح این سوال که تولید اهمیت بیشتری دارد یا تجارت؟ گفت: معادن یکی از حوزه‌هایی است که از قابلیت بالایی برای تولید صادرات‌محور برخوردار است، اما آنچه که برای ما اهمیت دارد، ارزآوری است. غضنفری ادامه داد: حفظ ارزش افزوده در داخل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و سیاست‌گذاری‌های ما نیز در جهت اولویت‌دهی به تامین نیاز داخلی خواهد بود.
الحاق به WTO صنعت مس را دچار مشکل نمی‌کند
رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به وجود کمربند مس در ایران گفت: الحاق به سازمان جهانی تجارت(WTO)، صنعت مس کشور را دچار مشکل نمی‌کند. سیدحسین‌هاشمی گفت: توجه مجلس به بخش معدن همواره وجود داشته است و مجلس تمام تلاش خود را به کار خواهد بست که بتواند از بخش معدن حمایت کند.
رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی افزود: ایرانیان در کنار هوش و تمدن‌ساز بودن، ویژگی برتری هم دارند. این درحالی است که دارا بودن این میزان ماده معدنی جایگاه ممتازی را در دنیا به جمهوری اسلامی ایران داده است. وی تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که در صورت حمایت می‌تواند در سند چشم‌انداز بیست ساله نظام، اول منطقه باشد، مس است که باید توجه بیش از گذشته‌ای به آن صورت گیرد. این درحالی است که اگر ارزش افزوده بالایی برای این بخش ایجاد شود، می‌تواند تقویت کننده اقتصاد ملی باشد.
حضور ضعیف بخش خصوصی در صنعت مس
به گفته‌هاشمی، وقتی ایران در کمربند فلز استراتژیک مس قرار گرفته است، مزیت‌های بسیاری دارد و هیچ خطری این بخش را تهدید نمی‌کند، به نحوی که اگر عضویت سازمان جهانی تجارت نصیب ایران شود، این بخش هیچ‌گونه آسیبی نخواهد دید.
وی اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن ایران روی کمربند مس، به نظر می‌رسد وزیر صنعت، معدن و تجارت باید فضا را به گونه‌ای فراهم کند که بخش خصوصی بیش از گذشته در آن حضور داشته باشد.
37 درصد اکتشافات کشور به شرکت مس تعلق دارد
خدامراد احمدی رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه ایران با 68 نوع ماده معدنی و 56 میلیارد تن ذخایر معدنی در ایران جزو 10 کشور معدنی دنیا شناخته شده است، گفت: ۴ درصد از مس جهان در ایران قرار دارد و ایران رتبه ۹ را از این نظر دارا است.
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه 37 درصد اکتشاف کشور به شرکت مس اختصاص دارد، تصحیح کرد: باید برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه صنایع پایین‌دستی مس صورت گیرد و یک تغییر نگاه در الگوی مصرف مس در برنامه‌ها داشته باشیم.
وی گفت: سرانه مصرف مس در ایران ۲ تا 5/2 کیلوگرم است؛ در حالی که این رقم در دنیا به ۴ کیلوگرم می‌رسد. احمدی خاطرنشان کرد: در ایران 71 درصد مس تولیدی در بخش الکترونیک، ۱۰درصد در مصارف عمومی و ۸ درصد در مصارف ساختمانی استفاده می‌شود؛ در حالی که در جهان ۳۵ درصد مس در صنعت ساختمان، ۳2 درصد در صنایع الکترونیک، ۱۰ درصد در کارکردهای عمومی، 12 درصد در ساخت تجهیزات صنعتی و ۱۱ درصد در بخش حمل و نقل استفاده می‌شود.
وی افزود: استفاده از تکنولوژی نو و برتر برای افزایش ارزش افزوده ماده معدنی مس و رشد بهره‌وری باید در کشور مدنظر قرار گیرد.
افتتاح 5 معدن مس در سال‌جاری
همچنین اردشیر سعد‌محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس در نخستین روز از اولین کنگره بین‌المللی مس که در محل همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با اشاره به اینکه اکتشاف ذخایر مس در کشور در سال گذشته از نظر متراژ حفاری ۱۰۰درصد افزایش داشته است، گفت: ذخایر مس ایران از 5/14 میلیون تن در سال 88 به 5/18 میلیون تن رسیده، از این رو از نظر ذخایر مس از رتبه ۱۳ به رتبه ۹ دنیا ارتقا یافته است.
وی افزود: با توجه به اکتشافات انجام شده طی سال جاری ذخایر مس ایران تا پایان امسال به 21 میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید از این رو ایران رتبه هفتم را از نظر ذخایر در جهان کسب خواهد کرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس خاطرنشان کرد: ایران از نظر ذخایر بعد از کشورهای شیلی، پرو، مکزیک، آمریکا، اندونزی، لهستان قرار دارد که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال به رتبه هفتم جهان دست خواهد یافت.
وی خاطر با اشاره به اینکه ایران از نظر استخراج معدن مس در دنیا رتبه ۱۳ را داراست، گفت: سال گذشته 36 میلیون تن ماده معدنی و 102 میلیون تن ماده معدنی و باطله استخراج کردیم که این رقم طی ۲ ساله آینده از نظر استخراج مواد معدنی به 75 میلیون تن خواهد رسید. مدیر عامل شرکت ملی مس از افتتاح ۵ معدن مس در کشور خبر داد و گفت: معادن تفت یزد، نوچون کرمان، مسجد‌داغی آذربایجان شرقی، کهنگ اصفهان و 7 چشمه آذربایجان شرقی امسال آماده افتتاح هستند.
حضور 57 شرکت داخلی و خارجی در کنگره جهانی مس محمد رضا محوی دبیر این کنگره دستیابی به تولید 700 هزار تن مس کاتد در سال گذشته را از اهداف برگزاری کنگره یاد شده دانست و گفت: این کنگره با هدف تبادل دانش فنی و اعلام برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت ملی مس برگزار می‌شود.
حضور 180 متخصص و صاحب صنعت مس در ایران
گفتنی است نمایندگانی از 30 کشور جهان در نخستین کنگره جهانی مس که روزهای دوم تا چهارم آبان در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.
در نخستین کنگره جهانی مس بیش از 500 مقاله از کشورهای آلمان، چک، لهستان، مجارستان، ترکیه، استرالیا، هندوستان، چین، ژاپن و انگلستان به دبیرخانه کنگره ارسال شده که استرالیا در صدر قرار دارد.
333 مقاله برای داوری از بین این مقالات انتخاب شده است که افزون بر این، 54 مقاله نیز از مولفان ایرانی در کنگره ارائه می‌شود و در کنار آن 49 مقاله دیگر به دلیل محدودیت زمانی و مکانی برای انتشار در کتاب مجموعه مقالات کنگره انتخاب خواهد شد.
دبیر نخستین کنگره بین‌المللی مس تصریح کرد: هفت مقاله خارجی توسط اساتید و متخصصان خارجی توسط کشورهای کانادا، آلمان، استرالیا، مجارستان، چک، ترکیه و هندوستان به‌صورت مقاله‌های کلیدی توسط سخنرانان خارجی در صحن کنگره ارائه می‌شود.محوی خاطرنشان کرد: از این تعداد مقاله دریافت شده 25 درصد به بحث اکتشاف، 24 درصد فرآوری، 16 درصد متالوژی،

13 درصد محیط زیست، 15 درصد استخراج و طراحی و هفت درصد اقتصاد و بازار اختصاص دارد که در حال بررسی در کمیته علمی کنگره هستند.


صنعت مس